يكي از دغدغههاي اصلي مديران وبسايتها، جذب بازديدكننده براي وبسايتشان است. هر نوع وبسايتي كه در نظر بگيريد، با هدف افزايش مخاطب، ايجاد شده است. از يك وبسايت شخصي تا وبسايتهاي بزرگ تجاري. اگر بخواهم در يك كلمه، مهمترين دليل افزايش بازديدكننده يك وبسايت را بيان كنيم، چيزي نخواهد بود جز «محتواي وبسايت».
يك فروشگاه، شركت يا حتي سازمان براي معرفي خدمات و سرويسهاي خود به مردم و جذب آنها به خدماتش، از راههاي گوناگوني استفاده ميكند.
براي مثال يك فروشگاه شايد براي جذب خريداران بيشتر دست به حراج فصلي بزند؛ يا يك شركت براي معرفي خود در جامعه از طريق تبليغ گسترده در رسانهها، توجه مردم را به خود جلب كند؛ سايت هاي بسياري براي شروع فعاليت خود دست به اين كار زده اند و موفق هم بوده اند شاپرك در يكي از دلايل پيشرفت خود معرفي درست را عامل بزرگي مي داند. اما همين شركتها، سازمانها و فروشگاهها كمتر به فكر معرفي خود در فضاي وب و جذب مخاطبان به سوي خود از اين راه هستند. در واقع در حال حاضر مديران و صاحبان يك سايت معتقدند كه طراحي يك سايت و فعال شدن آن در فضاي مجازي پايان كار است و ميتوانند بعد از اين مراحل منتظر بازخورد گستردهاي از سوي كاربران باشند، اما به باور كارشناسان و فعالان اين حوزه، پايان كار طراحي يك سايت نيست. چرا كه بسياري از سايتهاي ايراني در حال حاضر با بودجهاي كلان طراحي شدهاند و شايد در ابتداي فعاليت، از بازديد خوبي هم از سوي كاربران مواجه بودهاند؛ اما به دليل عدم توجه به محتوا و مخاطب به مرور زمان روبه فراموشي رفتهاند.
بيتوجه به بازديدكننده
اگر نظر كوتاه به سايتهاي ايراني فعال در فضاي مجازي بيندازيد، قطعا شاهد اين موضوع خواهيد شد كه به غير از چندين سايت مطرح كه بازديدكنندگان ثابت و بالايي دارند مانند فیلیمو، ساير سايتها تقريبا به شكل يك ويترين در فضاي مجازي حضور دارند و بازديدكنندگان آنها شايد شامل مديران همان سايت باشد!
يكي از دغدغههاي اصلي مديران وبسايتها، جذب بازديدكننده براي وبسايتشان است. هر نوع وبسايتي كه در نظر بگيريد، با هدف افزايش مخاطب، ايجاد شده است. از يك وبسايت شخصي تا وبسايتهاي بزرگ تجاري. اگر بخواهم در يك كلمه، مهمترين دليل افزايش بازديدكننده يك وبسايت را بيان كنيم، چيزي نخواهد بود جز «محتواي وبسايت».
چه نوع سايتي بازديد بيشتري دارد؟
يكي از بزرگان فضاي مجازي محتواي سايت در ايران را به دو دسته سياسي و غيرسياسي (اجتماعي، اقتصادي، اطلاعرساني، تفريحي و..) تقسيم ميكند و ميگويد: «در ايران يك سايت سياسي كه از يك جريان خاصي سياسي هم پيروي ميكند از بازديدكنندگان بالايي برخوردار است، چرا كه به دليل دسترسي به يك سري منابع خاص ميتواند خبرهاي داغ و دسته اولي را منتشر كند. همين خبرها باعث ميشود طرفداران اين جريان خاص يا مخالفانش براي كسب يك خبر دسته اول به اين سايت مراجعه كنند.» وي در ادامه ميافزايد: «غير از اين سايتها كه از بازديدكنندگان بالايي برخوردار هستند، سايتهاي ديگري مثل سايتهاي اطلاعرساني ارگانهاي مهمي چون دولت، سازمان تامين اجتماعي و... نيز به دليل انتشار اخبار مورد نياز مردم، بازديدكنندگان ثابتي دارند.» يك طراحي وب سايت حرفه اي مناسب با داشتن اطلاعات در زمينه هاي مناسب مي تواند به جذب بازديد كنندگان كمك بسيار زيادي كند.
به باور اين فعال فضاي مجازي، برخي از مديران سايتها هيچگاه در برنامه طراحي سايت، مخاطب را در نظر ندارند و هميشه سعي ميكنند آن چيزي كه در ذهن دارند را پياده كنند و اگر هم كمي حرفهاي باشند، به محتوا توجه ميكنند. بايد به تجربيات مديران سايت هاي بزرگ مثل طرفداري توجه داشته باشيد. در پايان كار هم تازه به اين نتيجه ميرسند كه بايد به دنبال مخاطب يا بازديدكننده از سايتشان باشند.
افت و خيز بازديد از سايت
در حال حاضر به جز سايتهاي پربيننده و سايتهاي سازماني كه بازديدكنندگان ثابتي دارند همچون شيپور ، سايتهايي هم هستند كه در يك زمان با افزايش بازديدكنندگان و در زماني ديگر با كاهش بازديد مواجه هستند.
متخصصين در زمينه دانش seo، به وجود آمدن افتوخيز بازديدكنندگان يك سايت را به مديريت غلط يك سايت ارتباط ميدهد و ميگويند: «در ابتداي طراحي يك سايت اكثر مديران انتظار دارند آنچه در ذهن دارند را پياده كنند و بعد از پيادهسازي، وقتي سايت با مشكل مواجه ميشود، دوباره ميخواهند طراحي سايت را تغيير دهند. همين امر باعث فرار كاربران ميشود. چون با يك طراحي ثابت و محتواي استاندارد روبهرو نيستند.»
از جستوجوگرها كمك بگيريد
بر اساس آمارها، بيش از هشتاد درصد بازديدكنندگان هر وبسايت، از طريق موتورهاي جستوجو به وبسايت هدايت ميشوند. در واقع همين موتور جستوجوها هستند كه ميتوانند مراجعه كاربران به يك وبسايت را افزايش يا كاهش دهند.فعاليت بر روي بهبود نتايج سايت در جستجو هاي گوگل به سئو سايت بستگي دارد و به شما پيشنهاد مي كنيم اگر اطلاعات كافي در اين زمينه نداريد لينك بهینه سازی وب سایت را مطالعه كنيد. براساس آمارها، كاربران در جستوجوهاي خود به آن دسته از سايتهايي براي مراجعه اعتماد ميكنند كه در رده نخست تا دهم نتايج جستوجو باشند. براي رسيدن به صدر جدول جستجو ها ت رودكي به عنوان يك "SEOكار"، با بيان اينكه جذب كاربران به سايت از طريق موتور جستوجو در ايران مورد توجه قرار نميگيرد، ميگويد: «در حال حاضر ميتوان از طريق تبليغات در سايتهاي پربيننده يا ارسال ايميل باعث جذب مخاطب به يك سايت شد؛ اما شايد يكي از مؤثرترين راهها براي راهنمايي كاربر به يك سايت حضور در رتبهبنديهاي جستوجوگرها از جمله گوگل باشد. اما در ايران به اين تخصص كمتر توجه ميشود.»